Over Mariëtte

“Inmiddels weet ik dat voor bijna alle problemen rond tandheelkundig ondernemerschap een oplossing bestaat.”

Mariëtte Ham

Al meer dan 20 jaar help ik met groot succes tandartsen om hun praktijk naar een hoger niveau te tillen. Ik ben mede-eigenaar van de toonaangevende kliniek Ordentall. Een kliniek voor parodontologie, implantologie, endodontologie en esthetische tandheelkunde. Met meer dan 30 jaar ervaring zie ik in no-time waar de mogelijkheden liggen voor jouw praktijk.

Vanaf het moment dat mijn man en ik samen de, toen in die tijd, twee praktijken begonnen, had ik een visie dat het runnen van een praktijk anders zou kunnen. Een visie waarin de medewerkers centraal staan en de patiënt tot in elke detail gehoord en gezien wordt. Waar optimale zorg voor de patiënt geen uitzondering is.

Vanaf de start van de praktijken in 1989 schonken we voor de patiënten koffie en thee en in die tijd namen we de jassen aan van de patiënten. Inmiddels doen veel meer praktijken dit en is het niet meer zo bijzonder, maar in die tijd was het een stap naar het upgraden van het servicelevel in de organisatie. Dit voerden we heel ver door, tot op de dag van vandaag.

Als tandarts heb je ondernemersvaardigheden nodig

In die tijd werd het voor mijn man en mij snel duidelijk dat we behalve vakinhoudelijke vaardigheden ook ondernemersvaardigheden nodig hadden voor het runnen van onze praktijken.

Je kan je voorstellen dat we veel dingen tegenkwamen. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het aansturen van een team en bijvoorbeeld het sturen op cijfers. Voor de meeste praktijkeigenaren en managers niet iets dat vanzelfsprekend gaat. Twee zeer belangrijke hoofdaspecten van het ondernemerschap die je niet in één cursus kunt leren.

“Ik weet waar ik het over heb door eigen praktijkervaring. Ooit ben ik onderaan begonnen, heb ik als receptioniste gewerkt in de tijd dat er nog geen computeragenda’s waren. Daardoor kan ik mij heel goed inleven en weet ik wat er speelt in de praktijk.

Ik ga niets uit de weg en werk ik vanuit mijn hart.”

Het omkeren van een zakelijke crisis

De high-level businessprogramma’s voor ondernemende tandartsen en mijn boek zijn geïnspireerd op een persoonlijke en zakelijke crisis die we in 2009 doormaakten. Die crisis zette een proces in gang waardoor ik mijn inzichten verder kon ontwikkelen en toepassen.
In die periode was ik al druk bezig met mijn eigen coachingpraktijk en de trainingen die ik daarvoor ontwikkelde, dus mijn focus was niet meer exclusief op de kliniek gericht. Daardoor was de energie binnen het bedrijf niet meer zoals die had kunnen zijn. Het werd te druk, te vol, te veel. Er moest iets gebeuren. Ik had het gevoel dat alles me ontglipte.
Vanuit mijn achtergrond als coach ging ik op onderzoek uit naar wat ons kon helpen. Samen zijn we gericht trainingen gaan volgen om persoonlijk en zakelijk een ommekeer voor elkaar te krijgen. We deden dat om uit te zoeken wat onze werkelijke drijfveren waren op zakelijk gebied.

Schep mogelijkheden voor groei en ontwikkeling in je bedrijf

We leerden begrijpen waar de verschillende levensfases van een bedrijf om vragen. Want het kan nooit de bedoeling zijn dat je stukloopt op de obstakels die er zijn. Waar het om gaat, is dat je mogelijkheden schept voor de natuurlijke groei en ontwikkeling die er potentieel in je bedrijf zitten. Dan komt er ook persoonlijk weer lucht en licht in het leven.

In de tijd die volgde, ging ik me steeds verder ontwikkelen. Ik begreep steeds beter wat er schortte aan onze manier van werken en hoe we die konden verbeteren. Ook kwam ik erachter hoe we onze ervaringen en kwaliteiten nóg effectiever konden inzetten.

Inmiddels weet ik dat voor bijna alle problemen rond tandheelkundig ondernemerschap een oplossing bestaat. Ik heb mijn kennis en ervaringen omgezet in motiverende trainingen, trajecten voor individuele begeleiding, inhoudelijke informatie en praktische tools.

Het bedrijfsconcept dat ik heb ontwikkeld is erop gericht tandartsen te inspireren om stappen te zetten naar een succesvolle praktijk met meer omzet, meer vrijheid en behoud van autonomie, en waar de optimale zorg van de patiënt centraal staat. Want dat gun ik iedereen.

Mariette Ham

“Wat zou ik tandartsen mee willen geven? Blijf niet te lang lopen met dat waar je mee zit. Durf gewoon hulp in te schakelen. Dat is helemaal niet raar. Dan kan je in een vroeg stadium zaken aanpakken en dat zorgt dat er meer rust komt.”

Erkenningen & certificeringen

error: Deze inhoud is beveiligd